Vilket spel spelar din verksamhet? Det ändliga spelet eller det oänderliga spelet?  

 Det spel man spelar får givetvis olika konsekvenser. Alla kommer ihåg den globala finanskrisen 2007 – 2010. Där bland annat den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers mfl gick i konkurs. Orsaken var en hejdlös utlåningskarusell på den amerikanska marknaden. Till slut ledde det till fallande priser på bostäder och en ökad osäkerhet på marknaderna. De ansvariga var främst fokuserade på det som gynnade dem själva och mindre fokus på sina anställda och marknaden. Det blev ett spel där ingen till slut blev vinnare. Kortsiktiga vinster och en oförmåga att se till verksamhetens långsiktiga framgång. Cheferna hade tappat känslan och meningen med verksamheten.    

Det kortsiktiga spelet kommer inte att fungera långsiktigt då det gäller att ha fokus på helheten och inte bara på sig själv. Men vad händer om vi slutar att fokusera på vad som är bäst för oss själva och ser till helheten dvs ha fokus på vad som är bäst för mina medarbetare, för marknaden, för våra kunder och leverantörer? Det handlar om vilket mindsetman har. Krasst enbart pengar eller ett välmående för mina medarbetare, kunder, leverantörer etc.  

Hur ofta hör vi kommunpolitiker eller anställda chefer inom kommuner prata om att göra det bästa för sina kommuninnevånare? Ytterst sällan! Förstår man då sitt uppdrag att det är oss kommuninnevånare som de ska serva. Känslan är att de ser kommuninnevånare som en belastning då man yttrar sig och ställer orimliga krav. En annan känsla är att de bara ser till den egna verksamheten och inte förstår helheten som de ska verka inom. Visst har man en vardag som ska fungera men bristen på resurser och pengar kommer säkert alltid att finnas. Men varför lägga sitt fokus på det? Det finns där i alla fall. Lägg istället fokus på mål och visionen. Min upplevelse är att man försöker skapa visioner och värden men att man aldrig lyckas att förmedla det ner i sina organisationer. Det blir som prof. Mats Alveson utrycker det floskler som är meningslösa. Man borde sluta förlita sig på managementkonsulter och kommunikationskonsulter som skapar dessa floskler utan göra alla dessa processer till sina egna i sina verksamheter.  

Vad skulle hända om de börjar det oänderliga spelet dvs spelet utan slut? Att de bygger för ett högre syfte att skapa något som är bestående. Oändligt inriktade ledare har fokus på att hjälpa sina medarbetare att hitta ett sätt inrikta sig på ändliga mål och söka efter ett sätt att närma sig en vision av den framtid som gynnar alla. Målen blir istället markörer mot denna vision. Enligt Sinek skapar det oändliga ledare skapar oftast rekordresultat. Verksamheter leder till en ökad inspiration, innovation, samarbete och märkestrohet och vinster. Det skapar starka och uthålliga verksamheter.   

Hur ser ditt självledarskap ut? Hur jackar du in i helheten så att den och du når framgångarna tillsammans? Vilket spel vill du spela? 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *