Vilka faktorer i ledarskap och den psykosociala arbetsmiljön är viktiga för ett bra arbetsklimat?

Jag har under mer än 20 år samlat data från över olika 500 organisationer eller delar av organisationer där jag studerat ledarskap och arbetsmiljö. Det är en blandning av offentliga som privata företag av olika storlekar med en överpresentation på medelstora och stora organisationer. Totalt har jag studerat 156 variabler, 31 av dessa är direkt relaterade till ledarskap och 125 med fokus på den psykosociala arbetsmiljön. Dessa är indelade i tre grupper variabler, en del berör relationsdelen, en har fokus på de förändringar som sker i organisationer och den sista delen bygger på struktur.  

För alla de variabler som ingår i min forskning har jag studerat materialet statistisk med hjälp av bla SPSS. Bland annat har jag studerat samband mellan faktorer som inverkar på den psykosociala arbetsklimatet. 

Variabler som har starka samband med det psykosociala arbetsklimatet sett utifrån det relationsmässiga ledarskapet är: 

  • Vilken tillit jag som chef skapar i relationen med mina medarbetare 
  • Vilken trygghet jag som chefer förmedlar och skapar i min organisation 
  • Hur tillmötesgående jag är som chef 
  • Hur tillgänglig jag är som chef 
  • Vilken hänsyn jag visar som chef 
  • I vilken utsträckning jag som chef värnar om mina medarbetare 
  • Om jag som chef upplevs som rättvis och pålitlig 
  • Vilken omtanke jag som chef visar 
  • Förmåga att skapa en konfliktfri miljö 
  • Låta medarbetarna delta i beslutsprocesser 

Variabler som har starka samband med det psykosociala arbetsklimatet sett utifrån det föränderliga ledarskapet är: 

  • Hur modig jag är som beslutsfattare 
  • Förmåga att kunna fatta snabba beslut 
  • Se utveckling som viktig för verksamheten 
  • Vilken syn jag som chef har på möjligheter kontra problem 
  • Vilken förmåga jag har att skapa motivation 
  • Vilken förmåga jag har att våga prova nya grepp 
  • Vilken förmåga jag har att förmedla verksamhetens visioner och mål 
  • Hur tillgänglig jag är som chef – ha dörren öppen för nya idéer och tankar 
  • I vilken utsträckning jag uppmuntrar mina medarbetare till kreativitet 
  • Förmågan att se varje medarbetares individuella behov 

Variabler som har starka samband med det psykosociala arbetsklimatet sett utifrån det strukturella ledarskapet är: 

  • Vilken förmåga jag har som chef att skapa struktur som leder till ordning 
  • Vilken förmåga jag har att kommunicera arbetsuppgifter och ansvar 
  • Vilken förmåga jag har att förklara målen på ett tydligt sätt 
  • Vilken förmåga jag har att förklara och motivera beslut 
  • Vilken förmåga jag har som chef att planera arbetet 
  • Ser att det är viktigt med regler 

Utav de 125 variablerna som jag studerat rörande det psykosociala arbetsklimatet beskriver jag nedan de som som har ett mycket starkt samband är 125 stycken som beskrevs ovan. Dessa bygger på att det finns:

  • en relevant kompetens hos chefer och medarbetare 
  • en psykosociala arbetsmiljön som har tydligt definierats
  • en gynnsam ekonomisk utveckling i verksamheten 
  • en anda att det verkligen är högt i tak 
  • lärdom om de organisationsförändringar som man genomgått 
  • en anda där man uppmuntrar och stödjer medarbetarna i deras arbete 
  • en anda där man lyssnar till och tar tillvara medarbetarnas idéer 
  • ett arbetsklimat som medför att det är tillåtet att lära sig nya saker 
  • ett tydligt fördelat ansvar med befogenheter
  • ett tydligt ledarskap dvs att ex chefer inte duckar 
  • en anda där chefer och ledning tar tag i problemen på arbetsplatsen 
  • en ledning och chefer som är duktiga på att sätta upp och förmedla realistiska mål 
  • en ledning och chefer som är duktiga på att förklara hur dessa mål ska uppnås 
  • en ledning och chefer som är duktiga på att formulera visioner 
  • en ledning och chefer som är duktiga på att se och ta upp genusfrågor 
  • en ledning och chefer som är duktiga på att hantera revirtänkande som kan uppstå mellan medarbetare och enheter
  • en tydlig fördelning av roller och ansvar 
  • en anda där man vågar uttrycka sina känslor 
  • en anda där man vågar kommunicera sina egna idéer utan repressalier 
  • en anda där man inte riskerar att utsättas för bestraffning om man gjort något fel 
  • en anda där chefer och medarbetare litar på varandra 

Om du vill veta mer hur du kan utveckla ditt ledarskap kontakta mig då på 0793-24 83 10, mail anders@framgangsrikt-ledarskap.se eller på Framgångsrikt ledarskap. 
 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *