Varför synkas inte kursaktiviteter med helheten?

I förra veckan gjorde jag en enklare undersökning bland personer på LinkedIn hur de ser på om exempelvis ledarskapskurser synkas med det som är värdeskapande för en organisation. Jag ville få reda hur väl kurser kopplas till det som är värdeskapande för organisationer. Utgångsläget för det som är värdeskapande bygger på organisationens syfte dvs varför de finns till, dess vision dvs vad man vill, affärsidé, affärsmodell, övergripande mål och strategier. För att lyckas bra krävs det att dessa synkas väl med hur det operativt fungerar i organisationen. Det krävs en kontinuerlig kommunikation mellan olika nivåer i organisationer som leder till att det gagnar organisationens behov och utveckling samtidigt som det gagnar chefer och medarbetare. Det bygger på kopplingen till ledarskapet, medarbetskapet, organisationskulturen, de nedbrutna målen och strategierna, de kritiska resurserna, organisationsformen mm. Synkas dessa delar på ett bra sätt skapas det effektivitetsvinster och ett ökat värde för organisationens kunder, en ökad ekonomisk och psykosocial vinst, en högre grad av motivation och innovation hos medarbetarna, en högre kvalité på produkter och tjänster mm.

Det gäller att se utifrån helhetens behov så att den utvecklas samtidigt som den enskilda chefen och medarbetaren utvecklas. Resultatet utifrån om respondenterna upplever att det finns en synkad plan med organisationens mål, strategier mm när chefer skickas på kurs blev enligt nedanstående. Nästan 50% svarade att de upplevde att det fanns inte denna koppling, 33% svarade att det fanns, 15% upplevde att det var ett påfund av HR. De resterande 2 % svarade annat dock utan kommentar. Totalt antal som responderat var 117 stycken.

Jag kan inte hävda att denna undersökning är vetenskaplig men den ger ändå en indikation om chefers och medarbetares upplevelse. Min känsla som kursledare har alltid varit att nöjda chefer har lämnat mina ledarskapskurser men frågan som uppstått har alltid varit – Vad händer nu för respektive chef? Jag är därmed inte förvånad över respondenternas svar.

Min upplevelse utifrån att jag mött många organisationer att det saknas en koppling utifrån det som är värdeskapande för organisationen dvs vad behöver organisationen för att lyckas och det som sker operativt. Som jag skrev ovan så kan en ökad strukturerad kommunikation mellan nivåerna vara ett sätt att öka det som är värdeskapande. Jag arbetar med ett sätt att lösa den här problematiken. Den bygger på att man ökar förståelsen för den egna rollen samtidigt som man ökar förståelsen för organisationens behov för att nå en ökad effektivitet. Metoden leder till en ökad kommunikation och en ökad förståelse mellan de olika chefsnivåerna i en organisation.

Det leder till en ökad tydlighet vad organisationen behöver samt hur respektive nivå på bästa sätt ska kunna möta dessa behov på bästa sätt. Ett sätt att stärka helheten och chefen kan vara att skicka chef på kurs.

  1. Mitt eget ledarskap utvecklas genom en ökad självkännedom och att se till mina egna behov i form av att jag kan ta ansvar för min egen och organisationens utveckling som mina värderingar och min motivation. 
  2. Ledarskapet för helheten – att jag som ledare kan sätta mig in och förstå helheten och hur jag kan “jacka in” i den. Det utifrån hur mitt bidrag genom min kompetens, talang och drivkraft kan kopplas till helhetens behov för att skapa en gynnsam utveckling. För att fungera bra som ledare krävs att det finns en förståelse för det som är värdeskapande i organisationen. Det utgår alltid från mission – syftet, vision, affärsidéen, översiktiga mål och strategier.
  3. Mitt ledarskap relaterat till mina medarbetare. Hur jag som ledare kan agera på ett bra sätt mot mina medarbetare genom att utmana dem till att använda sin kompetens och förmåga för att uppnå egna mål som organisationens resultat. 
  4. Att ledarskapet präglas av det som sker i omvärlden. Genom att skapa relationer med intressenter i omvärlden leder det till en förståelse och en insikt om att min organisation växer samtidigt som det sker en tillväxt omvärlden. 
  5. Att ledarskapet i ledningsgruppen bygger på att se helhetens behov, utmaningar, skapa starka band i ledningsgruppen och i den övriga organisationen som bidrar till framgång och utveckling. 
  6. Att se rollen som chef/ledare ställt i relation till den rådande organisationskulturen. Med organisationskultur avses de värderingar, normer, kollektiv anda, föreställningar, kollektiva känslor och trosatser mm.
  7. Att se rollen som chef/ledare ställt i relation till den rådande strukturen i verksamheten. Som är chef det viktigt att förhålla sig till det som är värdeskapande organisering för organisationen. Grunden i denna organisering är att förstå missionen, visionen, övergripande mål och strategier och hur dessa sedan bryts ner till den nivån där jag som chef befinner mig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *