Vad är arbetsglädje utifrån ledarskap och arbetsmiljö? 



Vilka erfarenheter har du av arbetsglädje på din arbetsplats? Vad är det som gör att det finns en arbetsglädje? Vad är det som “dödar” en arbetsglädje?

För ett par år sedan upplevde 40 % av arbetstagarna att arbetsglädjen hade sjunkit under de senaste åren. I en artikel i Ledarna så upplevde 43 % av medarbetarna att arbetsglädjen hade sjunkit och att 21 % upplevde att den hade ökat. Då många organisationer har fokuserat på leverans har det skapat ett mindre utrymme att utveckla egna idéer som chefer och medarbetare har. Sedan över 20 år tillbaka har jag samlat forskningsmaterial inom ledarskap och arbetsmiljö. En av de saker som jag har studerat är arbetsglädje och vilket samband arbetsglädje har till andra faktorer inom ledarskap och arbetsmiljö.
Nedan delar jag med mig några av dessa resultat.

I min forskning har jag funnit att det finns samband mellan arbetsglädje och att (inom parentesen korrelationen till arbetsglädje): 

  • man inte har attityden att det har vi provat förr (0,82) 
  • man känner sig delaktig i beslut (0,79) 
  • det finns en tydlig vision, mål och strategier (0,79) 
  • problem löses snabbt (0,77) 
  • man ser utveckling i arbetet (0,75) 
  • det finns en adekvat informationsspridning (0,72) 
  • det finns en känsla av fart och fläkt (0,69)
  • det finns en känsla av framtidsutsikter (0,68) 
  • man vågar uttrycka känslor (0,64) 
  • det finns ett genomtänkt och ett adekvat arbetsinnehåll (0,64) 
  • arbetsklimatet är “förlåtande” så att man våga tänka nytt även utanför boxen (0,64) 
  • det finns en utmaning i arbetet (0,62) 
  • man kommer till tals (0,60) 
  • det finns ett mindre revirtänkande (0,57) 
  • det finns tydliga roller och ansvar (0,57) 
  • Mfl i mitt verktyg finns det 156 variabler därav lyfter jag bara några av dessa

De faktorer som sticker ut mest är problem löses snabbt och inte dras i långbänk. Dvs lyft de eventuella problem som finns så snabbt som möjligt för att eliminera att det blir surdegar. Vidare är det viktigt att det finns tydliga visioner, mål och strategier för verksamheten. Det skapar en stävar vart jag och min organisation är på väg. Attityden att det där har vi provat förr känner du säkert igen. För många kan det vara ett “dödande” av nytänkande. 

Vilka faktorer är viktiga i ledarskapet för att skapa en arbetsglädje.

I min forskning har jag sett utifrån det relationsbaserade ledarskapet att det måste finnas

  • en tillit
  • att man är tillgänglig
  • att man visar hänsyn
  • att man värnar om medarbetarna
  • att det finns en omtanke
  • att man låter medarbetarna vara med och bestämma.

Sett utifrån det föränderliga ledarskapet är de viktigaste faktorerna:

  • chefens förmåga att se möjligheter,
  • att hen vågar ta nya grepp
  • att ha sin dörr öppen.

De viktigaste faktorerna sett ur det strukturella ledarskapet är det

  • att chefen skapar ordning och reda,
  • kommunicerar ansvarsfördelningen på ett tydligt sätt,
  • att klara och tydliga mål kommuniceras av chefen
  • att chefen planerar arbetet noga.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *