Orsaker till varför förändringsprocesser inte följs upp på ett bra sätt

I förra veckan gjorde jag en undersökning på LinkedIn som byggde på en tidigare frågeställning avseende om förändringsprocesser följs upp på ett bra sätt. Endast 20% av respondenterna ansåg att så var fallet. För att ta reda på orsakerna ställde jag ytterligare en fråga – Vilka är orsakerna enligt dig? Totalt var det 119 som svarade på enkäten. 

Svaren fördelade sig enligt följande:

  • 62% Oklara visioner, syften o mål
  • 24% Feghet att ta itu resultatet
  • 3% Otillräckligt stöd från HR etc
  • 10% Annat

Bland svaren Annat inkom följande brist på resurser, dålig planering, rädsla för att upptäcka brister, projekttrötthet, nånannanism, avvikelsehantering, uthållighet mm.  

Föga förvånande visar resultatet på att det finns en koppling att man upplever en avsaknad till visioner, syften och mål. Det stämmer väl med min erfarenhet som konsult under 20 år att denna koppling inte finns utan många förändringsprojekt genomförs utan att utgå från visioner, syften och mål.

Även om man driver förändringsprojekt sett utifrån dessa grundläggande faktorer så kan man misslyckas att nå ända fram på grund att det finns många faktorer att ta hänsyn till inte minst att levandegöra förändringarna i hela organisationen där inte bara chefer engageras utan att se till att alla medarbetare är med på resan. Ett tydligt exempel på hur man kan misslyckas är Arbetsförmedlingens förändringsresa där fokus endast lades på de 700 cheferna utan att 12000 medarbetare involverades.  Först genomfördes en sekvens på ca 18 månader där alla chefer var involverade från GD till operativ chef. Vid nästa upphandlingsrunda var jag en stark förespråkare att vi skulle lägga fokus på att stödja de operativa cheferna och medarbetarna. Tyvärr bestämdes sig AF:s ledning att ytterligare 65-70 miljoner skulle läggas på cheferna och deras utveckling. När det efter den sista delen i förändringsresan gjordes en undersökning där alla medarbetare fick svara på en enkät framkom det att endast 25% av medarbetarna var nöjda med förändringsresan.  Föga förvånande när man inte levandegjorde processen. Men tyvärr är det här endast ett exempel bland många. Många förändringsprocesser misslyckas på ett eller annat sätt och enligt beräkningar rör det sig om 70-80%.   
 
Som jag skrev i det förra mailet är många organisationer är många gånger bra på att driva processer när det gäller produktion, flöden etc men mindre bra på att hantera dessa frågor när det gäller mjuka värden som rör ledarskap, medarbetarskap, psykosocial arbetsmiljö mm.  

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter i ett möte med dig för att diskutera framtida förändringsprocesser i din organisation. Ett annat alternativ är att gå min kurs som jag kör i Vetlanda tillsammans med NUVAB.

https://nuvab.se/utbildning/nuvabs-utbildningar/framgaangsrika-foeraendringsprocesser/[1]


Vill du förstå hur man skapar bättre och mer lyckade förändringsprocesser i din organisation är du välkommen att höra av på 0793-24 83 10, 
anders@framgangsrikt-ledarskap.se eller besöka vår hemsida Framgångsrik ledarskap.

We inspire leaders and organizations to be inspired to grow and develop

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *