Förändringar

Hur kan man förbättra förändringar och fusioner ?

Många förändringar och fusioner som genomförs sker inte smärtfritt utan det uppstår olika former av problem. En av de viktigaste orsakerna är att man inte tillräckligt har skärskådat olikheterna avseende organisationskulturerna. I en hel del fall leder till misslyckande. Enligt de traditionella underlagen som används när man värderar företag så skulle det leda till en framgång. I detta underlag missar man viktiga faktorer som organisationskultur, managements förmåga att driva processer att överbrygga skillnaderna mellan bolagen, bolagens ledningsfilosofi, förmåga till samarbete mellan teamen från de olika bolagen, vilka arbetsklimat som finns i bolagen, vad som driver motivationen hos chefer och medarbetare mm. Således missar man mycket av inkromet inom respektive bolag och att man litar alltför mycket på managements uppfattning rörande de olika tillstånden i bolagen.

Traditionellt arbetar man med följande faktorer vid en traditionell värdering av företag:​

  • Företagsvärdering, rådgivning och förhandlingsstöd i samband med köp, försäljning, samgåenden eller fusioner​
  • Företagsvärdering i samband med kapitalanskaffning, tvister, incitamentsprogram eller omstruktureringar​
  • Förvärvsanalyser enligt IFRS och US GAAP samt relaterade nedskrivningstester​
  • Modellbyggande och värdesimulering som strategiskt beslutsunderlag, vid omstruktureringar eller större investeringar​
  • Rådgivning i kapitalstrukturfrågor​
  • Portföljanalyser och värdering av företagsportföljer enligt International Private Equity and Venture Capital Valuation Guidlines​

Dessa faktorer har ett starkt fokus på finans, ekonomi, teknologi och resultat. Vilket givetvis är bra då det utgör viktiga delar.

Se mer under värdering av företag

Vi hjälper dig att fokusera på andra faktorer som är värdeskapande och som leder till positiva effekter:

  • på marknader och för kunder och medborgare
  • vinster inte bara ekonomiska utan även humana
  • en ökad innovationsförmåga
  • en förbättrad kvalité på produkter och tjänster
  • en ökad trivsel bland chefer och medarbetare
  • ett bättre organisatoriskt och psyksocialt arbetsklimat

För att nå dessa effekter hjälper vi dig att få en bättre kontroll över och en ökad förståelse för:

  • förändringsprocessers inverkan på organisationer
  • ökad förståelse vilken inverkan organisationskulturen har på fusioner
  • ökan förståelse för management och ledarskap
  • en ökad förståelse för organisationsklimatet
  • hur helheten integreras med delarna dvs chefer och medarbetare i de verksamheter som ska fusioneras
  • hur väl syftet, visionen, de övergripande målen och startegierna integreras i de fusionerande verksamheterna

Vi ger din verksamhet ett fördjupat underlag och stöd i processen vid fusioner och vid uppköp av bolag.

Vill du veta mer kontakta Anders på 0793-24 83 10 eller anders@framgangsrikt-ledarskap.se