Hur väl fungerar förändringsprocesser i organisationer?


För någon vecka sedan ställde jag frågan på LinkedIn “Hur ser det ut i din organisation avseende förändringsprocesser?”. Totalt var det 120 respondenter som svarade på frågan. Materialet är begränsat vetenskapligt men det ger ändå en indikation om hur chefer och medarbetare ser på hur processer drivs i organisationer. Det är bara 20% av respondenterna som säger att det följs upp på ett bra sätt.

Min erfarenhet som konsult i organisationer i över 20 år är att organisationer har för mycket fokus på att utreda och inte skapa verkstad utifrån de resultat som kommer fram. Många gånger är aktiviteterna inte kopplade till organisationens visioner, mål, strategier heller utan görs helt isolerat utan att se till organisationen som helhet.

Organisationer är många gånger bra på att driva processer när det gäller produktion, flöden etc men mindre bra på att hantera dessa frågor när det gäller mjuka värden. Ett exempel är medarbetarundersökningar med fokus på ledarskap och arbetsmiljö. Tyvärr hamnar dessa i det “runda arkivet” eller redovisas utifrån det som är bra. Varför överhuvudtaget starta dessa undersökningar om man inte har som mål att skapa en utveckling för chefer och medarbetare? Är det inte att ödsla pengar på något som bara leder till att det blir en “check att nu har vi genomfört det” för att sedan inte ta ansvar för fortsättningen?

Vi du förstå hur man skapar bättre och mer lyckade förändringsprocesser i din organisation är du välkommen att höra av på 
anders@framgangsrikt-ledarskap.se eller besöka vår hemsida Framgångsrik ledarskap. Jag bokar gärna ett möte med dig för att diskutera framtida förändringsprocesser i din organisation. Vilken är din syn och erfarenhet utifrån att följa upp förändringsprocesser?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *