Utmaningar ledningsgrupper

Några av de utmaningar som vi har stött på:

  • Problem med att fatta beslut i gruppen, beslut dras i långbänk. Genom att använda ledningsgruppens hela kompetens och förmåga att arbeta tillsammans löses många knutar. Orsaken till att det uppstår är olika men kan bygga på att teamet inte fungerar dvs tillit och förtroende är reducerat, att besluten påverkas starkt av den rådande organisationskulturen som minskar effektiviteten. Målet är att skapa en ökad förståelse för helheten och se sitt bidrag i ledningsgruppen och organisationen.  

  • Olika maktstrukturer och maktbalanser Dessa kan vara gynnsamma och förödande för att man ska kunna dra nytta av hela ledningsgruppens kompetens

  • Medlemmarna i ledningsgruppen maximerar sin del av organisationen genom suboptimering. Genom att fokusera på bidraget till helheten kan det reduceras och leda till en ökad beslutseffektivitet i ledningsgruppen. Det gäller att lyssna och se gruppen som ett helt team som skapar förutsättningar för hela organisationen. Alla kuggar i ledningsgruppen är lika viktiga och alla bör lyssnas på även om det uppkommer avvikande uppfattningar. Här spelar teamet, kulturen och strukturen viktiga delar för att maximera ledningsgruppens förmåga.

  • Att inte se hela sin roll i sitt personliga ledarskap genom att inte se:  
  1. Förstå mitt eget ledarskap genom en ökad självkännedom och vilka behov jag har. Samt att kunna ta ansvar för mitt eget och organisationens utveckling. 
  2. Se ledarskapet för helheten – att jag kan sätta mig in och förstå helheten och hur jag kan “jacka in” i den. Hur jag på bästa sätt kan bidrag med min kompetens, talang och drivkraft. För att fungera bra som ledare krävs att det finns en förståelse för det som är värdeskapande i organisationen. Det utgår alltid från mission – syftet, vision, affärsidéen, översiktiga mål och strategier.
  3. Se mitt eget ledarskap relaterat till mina medarbetare. Hur jag som ledare kan agera på ett bra sätt mot mina medarbetare genom att utmana dem till att använda sin kompetens och förmåga för att uppnå egna mål som organisationens resultat. 
  4. Se till att ledarskapet utvecklas i samklang med omvärlden. Genom att skapa relationer med intressenter i omvärlden leder det till en förståelse och en insikt om att min organisation växer samtidigt som det sker en tillväxt omvärlden. 
  5. Se mitt bidrag som ledare till ledningsgruppen. Det bygger på att se helhetens behov, utmaningar, skapa starka band i ledningsgruppen och i den övriga organisationen som bidrar till framgång och utveckling. 
  6. Att se rollen som chef/ledare ställt i relation till den rådande organisationskulturen. Med organisationskultur avses de värderingar, normer, kollektiv anda, föreställningar, kollektiva känslor och trosatser mm.
  7. Att se rollen som chef/ledare ställt i relation till den rådande strukturen i verksamheten. Som är chef det viktigt att förhålla sig till det som är värdeskapande organisering för organisationen. Grunden i denna organisering är att förstå missionen, visionen, övergripande mål och strategier och hur dessa sedan bryts ner till den nivån där jag som chef befinner mig.