Ledarskapet tre dimensioner

Leadership Leader Management Authority Director Concept

I min forskning har jag studerat variabler inom ledarskap. I en av dessa studier har jag fokuserat på samband mellan ledarskapets tre grundläggande områden, det relationsmässiga ledarskapet, det föränderliga ledarskapet och det strukturella ledarskapet. En av dessa är den strukturella variabeln chefens förmåga att skapa ordning och reda.

De starkaste sambanden mellan ordning och reda i ledarskapet och de relationsmässiga variablerna att chefen är:

–       tillmötesgående
–       tillitsskapande
–       tillgänglig
–       trygghet
–       värnar
–       rättvis
–       visar omtanke

Om en chef har struktur i sitt ledarskap med ordning och reda medför det en större tillit till sina medarbetare och därmed skapa en större trygghet i relationen och i kommunikationen. Om chefen inte har ordning kommer det att påverka tilliten och tryggheten för medarbetarnas på grund av att chefens ledarskap är otydligt och rörigt.

De starkaste sambanden mellan ordning och variabler inom det föränderliga ledarskapet är:

–       ser möjligheter istället för problem
–       modig
–       skapar motivation
–       ser utveckling som viktigt
–       har sin dörr öppen
–       uppmuntrar

Chefen bör ha struktur i sitt ledarskap för att hen ska kunna urskilja vilka möjligheter som finns. En chef som är mindre strukturerad kan få problem om medarbetarna kräver ordning och reda. Här uppstår det tydliga problem när chefer är konflikträdda inte vågar styra verksamheten. I dessa situationer är det inte ovanligt att en medarbetare som har en stark informell roll kommer att ta över. Motsatsen är den autokratiska ledaren som bygger sitt ledarskap utifrån att det finns mycket struktur. Ledaren lyckas genom ordning och reda upprätthålla en acceptabel produktionsnivå men det kan ske på bekostnad av en låg arbetsmoral, hög frånvaro, stor personalomsättning, en låg arbetstillfredsställelse och missnöje.

Vid förändringar av verksamheter gäller det att involvera medarbetarna tidigt, av den anledningen att det gäller att skapa en förståelse för vart organisationen är på väg. För chefer gäller det att skapa möjligheter för förändringar, det gör man genom att kommunicera riktningen och låta vägen dit vara öppen samt skapa en dialog. Genom att ha dörren öppen till medarbetarnas idéer och förslag skapas en struktur så att processen kan föras vidare på ett sätt som gagnar verksamheten, chefen och medarbetarna.

Den strukturella variabeln ordning och reda korreleras starkt till de övriga strukturella variablerna. Att ha ordning och reda kopplas starkt till förmågan att:

–       skapa en tydlig ansvarsfördelning,
–       leda och fördela arbetsuppgifterna,
–       rak och tydlig,
–       skapa klara och tydliga mål,
–       förklara kraven tydligt,
–       planera arbetet noga,
–       förklara och motivera beslut.
Vill du veta mer beställ då i min bok Psykosocial spilltid hor Stardist order@stardist.se eller hos Bokus https://www.bokus.com/bok/9789152738276/psykosocial-spilltid-ett-satt-att-mata-effektivitet-i-organisationer/ m.fl.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *