Hur skapar ni ett mervärde inom din organisation?

Hur väl en organisation lyckas bygger på hur väldefinierat dess syfte, visionen, affärsidéen, övergripande mål, strategier och affärsmodell är. Det gäller att
dessa delar är förankrade och implementerade hos chefer och medarbetare. Förstår man inte dessa delar riskerar man att få chefer och medarbetare som ”bara” går till arbetet med fokus på lönekuvertet, förmåner etc. Vitsen måste vara att skapa en delaktighet som bygger på att se sin egen roll i verksamheten
samtidigt som man ser och förstår helheten. En helhet som bygger på just vision, affärsidé, mål, strategier mm. Här har ledningen en central roll att beskriva
dessa delar så att alla i organisationen känner sig delaktiga och verkligen agerar utifrån denna helhet. Bilden bygger på teorier från Bruzelius&Skärvads modell värdeskapande organisering och är modifierad av mig. Den beskriver samklangen mellan helheten och den taktiska och operativa
nivån. Dessa i sin tur skapar utifrån sina olika delar förutsättningar för att lyckas fullt ut genom de effekter som skapas utifrån delarna. Finns det ett
arbetsklimat som inte är gynnsamt kommer det att påverka effekten genom att medarbetare inte fullt ut kan utföra sitt arbete. Ett sätt är att mäta arbetsklimatet är att mäta den psykosociala spilltiden. Om inte kulturen, management eller ledarskapet i organisationen samvarierar med syftet, affärsidéen, de övergripande mm. så kommer det att få en återverkan på olika sätt på effekten.

Vid förändringsprocesser är det viktigt att kunna se och förstå vilken påverkan dessa har på den övriga organisationen. Risken är att det skapas en dominioeffekt som man inte räknat med. Ett exempel är fusioner och uppköp av verksamheter där det på pappret kan se gynnsamt ut men när man blir varse ex. de kulturella skillnaderna så uppstår det problem. Orsaken kan vara att den ena eller andra parten suboptimerar delen vilket förmodligen inte gynnar helheten.

Det är så lätt att gå in och göra förändringar i en del utan att ha kunskap vilka effekter det har. Jag vill genom det förmedla att det är viktigt att se till helheten när man driver sin verksamhet och när man ska genomdriva olika förändringsprocesser.

Om en organisations helhet inte lyckas ha en kultur som gynnar organisationens förmåga att anpassa sig till de förändring som sker riskerar organisationen sin framtid. Därav är det extremt viktigt att det finns en kultur som skapar rätt förutsättningar för individen och organisationen. Det måste också finnas en
samklang mellan kulturen och det högre syftet och den vision som finns i organisationen. Divergerar dessa kommer det bli tydligt hur man upplever dessa
internt och hur omgivningen upplever dessa. Det kan skapa en otydlighet.

Utifrån modellen så är det viktigt att olika delar synkroniseras för att skapa optimala förutsättningar för en organisation att bedriva sin verksamhet.

Vilken är din erfarenhet av att skapa ett mervärde i din organisation?


Beställ gärna min bok om du vill veta met på order@stardist.se eller på Bokus https://www.bokus.com/bok/9789152738276/psykosocial-spilltid-ett-satt-att-mata-effektivitet-i-organisationer/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *